Ditt studentliv börjar på riktigt när du hämtar nycklarna till din alldeles egna studentbostad.

Nycklar

Du är välkommen att hämta dina nycklar hos SGS Kundservice, Kaserntorget 11, från tidigast klockan 12.00 till senast kl 16.00 på inflyttningsdagen. Det är enligt hyreslagen inte möjligt för oss att lämna ut nycklar tidigare än klockan 12:00.

Infaller inflyttningsdagen på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag får du flytta in först nästkommande vardag och även då gäller att du tidigast kan hämta nycklarna klockan 12.

Planera för att det kan uppstå långa köer på inflyttningsdagen då det är många som hämtar sina nycklar. Om du inte ska flytta in din bostad på inflyttningsdagen rekommenderar vi att du hämtar dina nycklar någon av efterföljande dagar då köerna är betydligt kortare. Du kan då hämta nycklarna mellan klockan 09:00 - 16:00.

 

Eftersom SGS Kundservice ligger mitt i centrala Göteborg rekommenderar vi att du tar dig hit med kollektivtrafiken, cykel eller till fots. Det finns ingen möjlighet till parkering.

 

För att kunna kvittera ut nycklar måste du ha med dig följande:

  • Legitimation.

  • Kvitto på inbetald hyra (kan vara i mobilen).

Om du inte själv har möjlighet att hämta ut dina nycklar kan du ge någon en fullmakt (pdf) att göra det. Fullmakten ska bevittnas och signeras av två utomstående vittnen.

 

Besiktning

När du flyttar in i din nya bostad är den besiktigad.

Gå igenom besiktningsprotokollet, du hittar det på Mina sidor. Om det finns skador och brister på lägenheten eller inventarierna som inte finns upptagna i besiktningsprotokollet ska du anmäla detta till oss inom 10 dagar från att ditt avtal börjar gälla. Du riskerar annars att bli ansvarig för skador du inte orsakat. Sådan anmälan gör du via Felanmälan på ”mina sidor”.

Hur läser jag besiktningsprotokollet?

I kolumnen Utlåtande finns det 6 st alternativ, vad betyder dessa?

Godkänd

Utan anmärkning.

Godkänd med anmärkning

Åtgärdas ej. Detta är en notering av mindre skönhetsfel och kommer inte att åtgärdas.

Åtgärdas av SGS

Åtgärdas av SGS. Felet/bristen kommer att åtgärdas av SGS personal efter det att den nya hyresgästen har flyttat in. Den avflyttande hyresgästen kommer inte att debiteras.

Åtgärdas av SGS och debiteras

Hyresgästen har bedömts orsakat felet/bristen och kostnaden för att rätta till felet kommer att debiteras den avflyttande hyresgästen. Om du själv vill åtgärda bristerna och därmed undvika debiteringen så har du möjlighet att åtgärda dessa före avflyttningen. Meddela SGS i så fall.

Åtgärdas av HG eller debiteras

Felet/bristen skall åtgärdas av hyresgästen före avflyttningen. Det finns annars risk att vi kommer att åtgärda felet och debitera dig vissa kostnader.

Åtgärdas av extern fastighetsägare

Åtgärdas av fastighetsägaren. Felet/bristen kommer att åtgärdas av fastighetsägaren efter det att den nya hyresgästen har flyttat in. Detta gäller där SGS hyr lägenheten av en annan ägare. Den avflyttande hyresgästen kommer inte att debiteras.

Flyttstädad bostad

Din bostad ska vara flyttstädad av tidigare hyresgäst. Vi kontrollerar detta genom slumpmässiga städbesiktningar.

Är du inte nöjd med städningen måste du anmäla det till SGS Kundservice samma dag som du hämtar nycklarna så att vi kan utföra en städbesiktning för att hjälpa dig.

 

Är din bostad möblerad?

  • Kontrollera att allt finns i din lägenhet enligt inventarielistan när du flyttar in, om det saknas något hör du av dig till SGS Kundservice. Inventarielistan hittar du på vår hemsida under Våra områden och det område du ska flytta till.

  • Man kan inte välja bort vissa möbler, möblemanget kommer komplett enligt listan. 

  • Textilier, t ex gardiner och duschdraperi ingår inte i möbleringen, inte heller glödlampor, köksutrustning eller persienner.

  • Möblerna kan vara av olika träslag, färger, former och skick.

  • Vill du hellre använda dina egna möbler under din boendetid går det självklart bra, dock ansvarar du alltid för de möbler som ingår, oavsett var du förvarar dem.

Överta föregående hyresgästs möbler

Om du som inflyttande hyresgäst ska överta möbler från föregående hyresgäst måste du fylla i blanketten "Blankett för övertagande av inredning eller utrustning" och lämna in den till SGS Kundservice före det att du flyttar in i bostaden. Blanketten hittar du här.